Cum se afumă cârnații/carnea

Fraților, bănuiesc că toți cei care ați avut porc vreodată știți cum se afumă carnea, cârnații, slănina etc.
Totuși, poate unii n-au avut acest noroc, sau poate n-au avut părinți de la care să învețe c-au locuit la oraș mulți ani.
Uite metoda infailibilă a părinților mei (moldoveni). Transmisă din moși strămoși!
Unii nu sunt de acord cu ea, dar fiecare știe o metodă diferită.

Mulți au o cămară, un bordei sau mai știu eu ce unde afumă, dar pentru cine nu are, se poate și fără.

Ai nevoie de următoarele: 
  • 1 cazan mare (imagine) din tablă, fără fund. Habar nu am câți litri poate conține!!! 
Cum se afuma carnea de porc-Retetele bunicii de Cristina G.
  • Niște aragi (4-5) = bețe puțin mai lungi decât diametrul cazanului
  • Lemne de brad/nuc/salcâm (nu e obligatoriu, dar dau aromă mai intensă) – cam 10 lobde, unele vor fi UDE, umede etc. Astea fac mai mult fum, nu ard cu flacără!
  • Carne/cârnați/caltaboși/slănină/tobă/chișcă/oase/mușchi/pulpe/pește și varie – cam greu să afumi dacă n-ai ce afuma. :D :P
  • Opțional – buruieni parfumate cum ar fi: busuioc, cimbru, mărar, salvie, rozmarin, finocchietto (habar nu am cum se traduce-n română), etc. etc. Din nefericire ori de câte ori pregătim pământul pentru iarnă, strângem și dăm foc la toate buruienile. Să facem curat. Eu... NU!!! (fac curat, dar nu le arunc, le ascund/le acopăr într-un colț). Le țin exact pentru acest lucru, sau pt a le arde în focul din sobă (n-am cămin c-ar fi și mai cool). Emană un miros tare plăcut. NU UITA la anul să strângi buruienile parfumate (sigur nu flori... brrrrrrrrr). Mai poți folosi de asemeni și coji de la usturoi/ceapă. etc.
  • 2 -3 țoale/pături curate! Adică ceva cu care să acoperi
Mod de operare
  • Ceea ce ai de afumat ai pregătit deja. Legat cu ață rezistentă/funie subțire, etc. Două câte două (oase/mușchi/slănină/pulpe/pește etc.)
  • Se începe cu prepararea cazanului. Caută-l. Unde-i? Păi de unde să știu eu?!!! L-ai aruncat tu pe undeva. Du-te la vecini dacă nu. :P
    Eu/noi l-am așezat peste câteva cărămizi ca să-l ridic puțin. Mi-era frică să nu ajungă focul la cârnați. 
Cum se afuma carnea de porc-Retetele bunicii de Cristina G.
  • Pune câteva surcele, peste care vei pune 3-4 bucăți de lemne (imagine), dă-i foc și lasă să ardă cam 15 min. Să vezi de funcționează. ATENȚIE: nu folosi benzină/gaz sau mai știu eu ce lichid care miroase pentru a aprinde focul. Cred că spirtul/alcoolul n-are problemă. Dar, de obicei, alcoolul se dă pe gât. :D 
Cum se afuma carnea de porc-Retetele bunicii de Cristina G.
Cumnățica mea iubită este cea mai tare gospodină pe care o știu. Se pricepe la tot! Și dacă nu se pricepe, învață.
  • Pregătește și bețele, vezi dacă se potrivesc și dacă-s rezistente. Nu cumva să se rupă, nouă ni s-a întâmplat. Nu folosi din fier. AI GRIJĂ că se supraîncălzește metalul și arde ața sau chiar cârnatul și zdrang au căzut toate-n foc. 
Cum se afuma carnea de porc-Retetele bunicii de Cristina G.
  • Așează totul (cărnăriturile) cu atenție pe bețele din lemn, lasă puțin spațiu între ele să poate ajunge fumul pe toate părțile, și vezi să nu ajungă focul la ele. nu ÎNDOI forțat că se rup și n-ai făcut mare afacere
Cum se afuma carnea de porc-Retetele bunicii de Cristina G.
Eu sunt „copil” pe lângă ea la gospodărit. Mai mult cu scrisul.
  • Acoperă cu o pătură groasă CURATĂ după ce ai pus 2-3 bețe mai groase deasupra în diagonală. Ca să nu stea pătura direct pe cârnați/carne
Cum se afuma carnea de porc-Retetele bunicii de Cristina G.
  • Lasă minim 2 ore, după care vei muta din loc cârnații pt a se afuma și pe partea cu care au stat pe băt (mică parte, dar oricum). Vei lăsa minim 6 ore în total. Sau după gust. Ai grijă că fumul usucă extraordinar. Logic, nu?! Lumea este convinsă că afumat mai tare/la maxim e mai bun. NU E! Se usucă exagerat! Nu știu, poate ție-ți place. Mie NU! 
  • Din când în când vei verifica focul, să nu se stingă, vei pune câte un lemn umed ca să faci mai mult fum, și, cum am zis, dacă ai buruieni aromate (vezi mai sus) pune din când în când. Numai să ai FOARTE mare grijă pentru că fac flacără foarte mare dacă-s uscate. Mai bine udă-le puțin.
  • Nu pleca de acasă în timp ce afumi că poți avea mari surprize neplăcute.
  • Dacă cazanul e foarte jos și ajunge focul la carne, folosește un ciur si așează-l DEASUPRA cazanului/ pe gură, cum s-ar zice. Așează acolo ce ai de afumat, tot la fel cu spațiu între ele. Va trebui să le întorci din când în când. Nu mi se pare la fel de practic, dar dacă n-ai cum altfel este super ok și așa. Decât deloc. Nu?!
  •  NU afuma forțat, adică făcând mult fum ca să-ți ia mai puțin timp. Nu este la fel de bun rezultatul final. Cu cât afumi mai lent, cu atât mai bine. Dar... vezi tu.  


Există o groază de alte metode de afumat, dar eu am descris-o pe care o folosește familia de câtva timp deoarece s-a demonstrat a fi metoda cea mai practică, ieftină și eficace.

Când eram mică, tata afuma într-o cameră specială. Dar cum era foarte mare, foloseam foarte multe lemne și-i păcat.
Acum, depinde dacă ai un porc întreg, îl afumi tot odată și n-ai probleme. Camera nu trebuie să fie locuită, goală complet. Nu vei scoate NICIODATĂ fumul din pereți. 
Poți construi una mică din cărămizi, special pentru asta. O vei folosi toată viața. Nu știu, zic.



Mențiuni
  • Am afumat și niște urcă/chișcă (rețeta aici) și s-a dovedit a fi o idee genială. A ieșit SUPER BUNĂ. O aromă unică!!! 
  • Pentru rețeta de cârnat al familiei mele click aici. Cea de chișcă, mai sus. 
  • Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook (click şi vei găsi mult mai multe fotografii), un vot (în dreapta sus) este echivalent cu Mulţumesc. 

***
Rețeta/metoda/explicați asta și multe altele au fost adunate și incluse în cartea de bucate autentice românești - adică din moși strămoși - numită Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul III – Prepară Porcul de Ignat.  

Retetele bunicii invatate de la mama de Cristina G.

Toate cărțile mele (de bucate, dar și de auto-ajutor, romane și memorii) se găsesc peste tot în mediul online, în ambele versiuni (adică electronic și de hârtie).  

Versiuni electronice aici:
Dacă ai apreciat, un like și share la pagina Facebook nu mi-ar face rău.

Trimiteți un comentariu

11 Comentarii

  1. ce brad ma? de ce vorbesti prosti?

    RăspundețiȘtergere
  2. Deci, daca unul nu a mai facut asa inseamna ce celalalt vorbeste prosti (i)?! Eu nu stiu toate smecheriile de pe lumea asta... . Dar, fiecare are dreptul la replica... Toti putem spune prosti si prostii. Avem libera cenzura.

    RăspundețiȘtergere
  3. afumarea se face cu lemn de fag, prun, cires, cais. exclus nuc, rasinoase, aglomerate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Sa sti ca mosii si stramosii tai au afumat numai cu finocchietto.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt absolut sigura de asta! Norocul lor ca nu erau incuiati la minte si-au incercat si rasinoasele.

      Ștergere
  5. Draga Cristina, buna ideea cu butoiul. Eu folsesc um dulap de vestiar din tabla in care pun carnatii pe umerase. Mai agat si um termometru vechi de camera intre carnatii, ca sa fiu pe faza cu temperatura (max 24 de grade) si mai am si o sticla cu apa langa mine cu care umezesc jarul, sa nu se aprinda focul. Insa Sa stii ca cititorii au dreptate. Nu de folsesc rasinoase si nici nuc fiindca, dau um fum tare iute la gust. Noua nu ne place. Pun doar cateva crengute de Mar din curte pe un pic de jar de fag (sau orice foioase). Spor la treaba.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Mira, multumesc pentru comentariul educat si la obiect, dar, mai ales, multumesc pentru ideile tale, care sigur vor ajuta pe multi.

      In ceea ce priveste rasinoasele si dreptatea, cred ca si cititorii si eu avem dreptate. Fiecare foloseste ce crede de cuviinta. Noi asta folosim de cand lumea.
      Gusturile sunt gusturi (nu degeaba blogul poarta cu fala acest nume) si cum zici tu „noua nu ne place”, educatia e educatie.
      Nu suport aroganta si lipsa de respect. Nimeni nu le stie pe toate. In fiecare zi invatam lucruri noi si putem trai mii de vieti, tot vom avea ceva de invatat in fiecare zi.
      Asa cum eu am invatat de la tine si invat si de la copii de 5 ani. Sau mai mici.

      Inca o data, multumesc in numele cititorilor, care sigur vor gasi raspunsuri la unele intrebari.
      Spor la treaba si tie. Bucurie.

      Ștergere
  6. S AU TREZIT TOTI TARANII SA SCRIE PE NET

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La fel cum s-au trezit și orășenii să arate că-s deștepți.
      Drept dovadă comentariul dvs. arogant și fără noimă.
      Vă crapă rânza de ciudă sau ce?

      Ștergere
  7. Eu folosesc doar lemn de fag ca e cel mai la îndemână sau lemn de fruct. Așa știam și eu ca nu se folosesc rășinoase,exact din cauza rășinii care o conțin.
    Puteți încerca măcar odată sa afumați cu lemn de fruct sau fag și faceți comparație.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos. Daca va uitati cu atentie la fotografiile de mai sus, veti vedea ca este si lemn de fag pe undeva. Si noi avem o predilectie pentru fag.
      Sunt sigura ca este o diferenta, probabil foarte mare, intre afumarea cu lemn de fag si altele, doar ca nu am fost atenta. Sunt foarte putin pretentioasa si asa nu-i bine intotdeauna.
      Sper ca cititorii mei sa arunce ochii si la comentarii si sa traga invataminte din sugestiile tuturor celor care gasesc timp sa lase un comentariu, precum dvs.
      Multumesc inca o data si s-auzim numai de bine.

      Ștergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.