Sarmale vegane/de post

Sarmale vegetariene cu crupe. 
Eventual se pot umple şi ardei.

Aveam de foarte mult în plan să postez reţeta mâncării mele preferate, în absolut, dar m-am luat cu una... cu alta şi am amânat. Dar acel momentul a sosit. Sper să vă bucuraţi de ea. Îndrăzniţi!




Crupe
Ador sarmalele. Aş mânca non stop. Dar ce nu aş mânca eu?! Grea întrebare. O ajutam pe mama la „ciucit găluşte” de când aveam 6 ani. Singură singură am făcut prima dată când aveam 13 ani. Mama era la spital iar eu voiam să-i duc ceva special de mâncare. Tatăl meu, care mănâncă doar pentru că „trebuie”; niciodată din plăcere (ca mine), m-a întrebat cum pot să pierd atâta timp la o singură mâncare. Eu am zis că-i o pasiune. A fost prima şi ultima dată în care tatăl meu a făcut un compliment cuiva pt. o mâncare. Cuvintele sale exacte au fost: „sunt cele mai bune sarmale pe care le-am mâncat în viaţa mea”. Pe moment nu am dat importanţă dar cu timpul m-am întrebat ce l-a împins pe tatăl să mă complimenteze?! Şi mi-am amintit: am pus morcov foarte mult pentru că nu mi-am amintit cât punea mama!

 Am văzut şi gustat multe reţete. Fiecare are reţeta lui. De la mama, bunica, mătuşa... Ştii cum se spune: „Câte bordeie atâtea obiceie” (regionalisme). Eu... m-am inspirat de la mama mea... am prezervat reţeta originală dar am renunţat la carne. Mamei nu-i plac... şi nici crupea nu o mai inspiră. Un singur ingredient mi-a lipsit ani de-a lungul cât timp am locuit în Italia... (din cauza asta nu am făcut 
sarmale până când nu am venit în ţară să-mi iau): cimbrul. 
În Italia cel care se găseşte are o aromă diferită.
Pentru cine nu ştie,
crupea este făină de porumb măcinată gros. 
 
În genere se fac mai multe sarmale ori pentru oaspeţi/prieteni ori la o sărbătoare. Eu fac multe o dată pentru că le ador. Pot să mănânc şi o săptămână doar sarmale: mic dejun, prânz, cină, gustare şi din nou... până le termin. Raiul pe pământ. Nebunie. Ştiu.



Grad de dificultate: înalt
Timp de preparare: 50 + 60 minute
Porţii: depinde cât de mâncăcios eşti. Dar ies foarte multe


Ingrediente:
1. 600 g orez bob rotund
2. 200 g crupe
3. 7 cepe galbene
4. 3 morcovi
5. 3 ardei (roşii/galbeni/verzi)
6. 1 creangă mare de cimbru
7. sare după gust (1 lingură)
8. 1/2 linguriţă piper negru
9. 150 ml ulei floarea soarelui/măsline
10. frunze de viţă de vie/varză murată sau se prepară ardei graşi micuţi
11. Opţional: 2 ardei iuţi

Mod de preparare:
1. Se taie toate ingredientele (ceapa, ardeii) cubuleţe
2. Se rad morcovii pe răzătoarea mică sau mare. Le poţi înmuia (ceapa, morcovii)  puţin (prăji) în ulei sau nu. Eu fac în ambele feluri. Depinde de mofturi. :) Mai sănătos să nu faci.
3. Se pun toate într-un lighean.
4. Se adaugă orezul/crupea spălate şi scurse. Poţi fierbe puţin (umfla) orezul dar nu e fundamental.

5. Pune cimbrul frecându-l între mâini (sau cu o sită- vezi imagine ), sarea, piperul, uleiul
6. Amestecă bine.
7. Prepară frunzele: dacă sunt proaspete pune-le pentru 3-4 minute în apă fierbinte ca să se moaie. Rupe codiţele şi dă-le dimensiunea care vrei. Eu le rup foarte rar dar văd că mulţi sunt fixaţi cu mărimea. Mie îmi plac foarte mari, cumnată-mea le face mici mici. Stă 3 zile la învârtit (ciucit :)) De aia nu prea e bucuroasă când mă ofer să o ajut. "Fugi di aci, poate ai altă treabă. :) "
 8. Se împachetează şi se pun într-o oală la plăcere. De lut/ceramică ar fi ideal. Pune ceva la fund să nu se ardă (bucăţi mici de lemne, cotoare de varză etc etc). Nu am cum să explic cum se împachetează sarmalele dar am să fac un video când o să aibă cine să filmeze. :)
9. Se pun pe foc sau la cuptor. Cum preferi. Eu le prefer la cuptorul cu lemne... Mda, cine nu?

Menţiuni: (pentru celiaci/vegani/vegetarieni, de post)

* Nu cumva sa uiti sa pui un capac (sau farfurie) deasupra sarmalelor (direct) inainte de a le pune la fiert. Asta pentru ca se vor umfla prea tare si se pot desface. Mai ales daca este spatiu mult in oala/cratita, etc. Daca ai patit-o si n-ai stiut de ce, acum stii.
1. Poţi să pui borş să le acreşti dacă vrei. Eu nu pun niciodată că îmi plac dulci.
2. În loc de crupe se poate folosi făină de porumb nu foarte fină. În Italia nu se găsea crupe şi căutam făina care era mai "mascată" (se zice pe la noi)


3. Adaugă ciuperci dacă ţii neapărat. Sunt minunate şi aşa. Nu am o fotografie încă dar voi posta.
4. Mâna ce vedeţi în imagine aparţine cumnatei mele minunate.



5. Fotografiile sunt făcute de mine în diferite ipostaze. Cum notezi "facem" sarmale destul de des. :)


Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook este echivalent cu Mulţumesc.

Trimiteți un comentariu

4 Comentarii

  1. Mi-e dor de aceste sarmale! Chiar mai bune decat cele cu carne. Imi amintesc si acum cand in loc de cele cu carne ne-ai dat cu crupe :)) Au fooost delicioase! Vreauuu (pacat ca-s la dieta...ca o puneam pe mama sa-mi faca cand ajungeam acasa).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Era să intr-un pământ de rușine!!! Parcă acum îi văd expresia feței lui taică-tu... foarte contrariată, nu știa ce să creadă... să zică, să nu zică. Cred că m-am înroșit și-acum pe față... Și eu le ador! Eu cred că dacă mănânci câteva sarmale cu crupe nu se-ntâmplă nimic. Părerea mea este că nu îngrașă. Doar să bei multe lichide, când ești acasă, evident. Și chestia aia ce bea mama dimineața parcă (apă, lămâie și boia de ardei iute).

      Ștergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.