Cozonaci accesibili oricui

Frământ cozonac de când aveam 10 ani. Făceam câte 13 (minim) cozonaci odată. La sărbători. Cuptor cu lemne. Astăzi s-a schimbat totul. S-au pierdut obiceiurile. Ne-am modernizat. Odată am citit o reţetă de cozonaci unde era subliniat faptul că „aluatul trebuie frământat foaaaaaaarte mult – maxim15 minute”. M-a pufnit râsul. Cred că voia să scrie „minim 45 de minute”. Atât m-a învăţat mama să-l frământ. Stătea lângă mine şi-mi zicea: „uite mamă, aşa, trage de el, întinde-l, bagă pumnii dar nu ca la box etc etc”. În toate reţetele ce am citit se specifica că nu se frământă cu pumnii. Hmm. Eu aşa am făcut de când mă ştiu şi cozonacii mamei erau renumiţi.

Acum îl fac singură inventând noi umpluturi pentru creme. Fac schimbări importante, îndrăzneţe. Câteodată sunt mulţumită de rezultat. Câteodată nu. De data asta sunt foarte mulţumită.
Nu am făcut maia şi nici nu m-am stresat deloc. Rezultatul a fost surprinzător. Cum îmi plac mie. Nici prea dulci, nici prea spongioşi dar pufoşi cât trebuie. Deosebiţi.  Din punctul meu de vedere şi din punctul celor care au mâncat.
Este o reţetă nepretenţioasă ce poate fi făcută în oricare zi din săptămână. Nu mai existe scuze. Este la îndemâna oricui. Bărbat sau femeie. Şi un începător este capabil să facă reţeta asta. Îndrăzniţi. Întrebaţi dacă vreţi. Multă baftă.

Pentru o reţetă fără ouă: Cozonaci fără ouă

Grad de dificultate: mediu - înalt
Timp de preparare: variabil
4 cozonaci mari

Ingrediente:
1. 3 kg făină de grâu albă
2. 4  ouă  + 1 ou (pt. uns)
3. 1 l zer/lapte/apă
4. 1 cană zahăr brun (trestie) + 1 cană zahăr alb vanilat
5. 2 esenţe rom
6. 2 pacheţele (50 g fiecare) drojdie proaspătă sau 2 plicuri uscată.
7. 1 cană ulei de floarea soarelui (la finalul frământatului)
8. 1 linguriţă sare

Umplutură 1:
1. scorţişoară şi zahăr

Umplutura 2:
1. migdale mărunţite grosolan
2. zahăr

Umplutura 3:
3. stafide înmuiate în alcool
4. mac/nucă cocos
5. Zahăr

Umplutura 4:
1. Dulceaţă de zarzări
2. Nuca pisată
SAU cremă din biscuiți, nuci, zahăr, lapte. Ca aici

Mod de preparare:
1. Se cerne făina de mai multe ori.
2. Se bat ouăle cu zahărul.
3. Se pune zărul/apa/laptele/iaurtul la încălzit (Esenţial: atenţie mare să fie doar cald NU fierbinte). 
4. Se pune drojdia într-un bol, se adaugă sarea şi se pune din apa călduţă să se moaie după care se toarnă peste făina începând să frământăm . Adăugă din apa călduţă puţin câte puţin. Este posibil ca făina ta să aibă o consistenţă diferită de a mea. De aceea nu pot să-ţi zic să torni toată apa dintr-o dată. Adăugăm cât este necesar pentru a face o cocă nu foarte tare.
5. Frământă cel puţin 20 de minute şi apoi începe să pui din ulei continuând cu frământatul până termini uleiul. Alte 15 minute circa.
6. Acoperă şi pune aluatul undeva la cald. La mine era destul de frig aşa că am înfăşurat ligheanul cu o pătură.
7. Lăsă să crească până îşi dublează volumul.
8. Între timp prepară migdalele, macul, nuca etc etc. Nu este obligatoriu să folosiţi ce am folosit eu ca umplutură. Poţi pune orice doreşti. Orice îţi place.
9. Când a crescut împarte aluatul în 4 şi începe să modelezi cum doreşti.
Vezi câte tăvi încap în cuptor tău. Eu am făcut 2 cozonaci şi 2 tăvi de cornuri. Evident le-am pus pe rând. Tăvile de cozonac întâi şi pe urmă cornurile. Cred că dimensiunile standard ale unui cuptor permit 2 tăvi de cozonac odată. Orientează-te după cuptorul tău. Poate ai cuptor cu lemne sau rolă la sobă.

10. Exemplul nr 1: Ia prima bucată de cocă  împarte-o în 3. Întinde prima foaie cu făcăleţul. Mărimea să fie cât tava sau mai mare. Vei vedea că aluatul se strânge şi va fi destul de greu să-l lucrezi. Nu dispera, e natural. Insistă şi vei vedea că vei reuşi să întinzi foia şi apoi să împresori scorţişoara (după gust, 2-3 linguri ar fi suficient). Adaugă şi 2-3 linguri zahăr. Dacă îţi place dulce dulce pune mai mult. Rulează şi pune deoparte. Repetă procedeul la celelalte 2 (din 3) bucăţi de aluat. Când ai terminat de rulat (vezi imagine) ia cele trei rulouri şi împleteşte-le cum ai împleti părul. În 3 deci. Pare complicat dar cu răbdare se poate reuşi. Este o formă deosebit de frumoasă. Pune în tavă.

11. Exemplul nr 2: ia a 2 (din 4) bucată de cocă, împarte-o în două de data asta. Întinde foile ca mai sus, pune umpluturile  ce doreşti şi răsuceşte ambele rulouri. Pune în tavă.

Acum te opreşti pentru că doar 2 tăvi încap în cuptor.

12. Laşi la crescut (din nou) cam 30 de minute. Dacă vezi că nu creşte poţi prelungi timpul. Nu exagera pentru că va creşte şi în cuptor. 
13. Cu 10 minute înainte de a introduce la cuptor se aprinde cuptorul să se încălzească.
14. Unge cu ou bătut SAU cu lapte și zahăr (un fel de sirop) şi pune deasupra ce vrei: seminţe de mac/susan/in/floarea soarelui/dovleac (decojite, logic).

15. Dă la cuptor (temperatura 240 grade) lasă10 min după care micşorează flacăra reducând temperatura la 180 grade și lasă alte 35-40 min. Verifică constant, dar NU deschide ușa cuptorului în primele 15 min

După ce ai introdus primele 2 tăvi în aragaz începe să modelezi celelalte 2 bucăţi de cocă rămase.

16. Exemplul nr. 3 (4) faci doar o foaie cât mai largă, pui dulceaţă/nuci/aluni mărunţite etc etc etc, şi rulezi. Aşezi în tavă şi când sunt gata ceilalţi unge cu ou bătut şi dă la cuptor. Practic repeţi procedeul.
Nu uitaţi de cei 2 cozonaci din cuptor! Mie mi s-a întâmplat.
17. După 45 de minute se încearcă cu scobitoarea (eu am unele foarte lungi). Dacă rămâne ceva atacat pe scobitoare se mai lasă 10 minute.
18. Pui 1 pahar (50 ml) de  apă într-un bol, adaugi o lingură zahăr vanilat sau/şi esenţă rom. Îţi va trebui să stropeşti imediat ce i-ai scos din cuptor. Dar nu e obligatoriu
19. Când sunt gata se scot se aşează pe un şervet (prosop de bucătărie) se stropesc cu apă dulce preparată  în prealabil (rețeta deasupra) şi se acoperă cu un alt prosop.
20. Se introduc pe rând tăvile repetând procedeul.

Parfumul ce emană este fabulos. Au fost reuşiţi şi s-au terminat foarte repede. Au fost mult deasupra aşteptărilor ţinând cont de ingredientele „sărace” ce am folosit. Mi s-a făcut o poftă incredibilă. Cred că o să fac, mâine, din nou.

Pentru mai multe imagini sugestive vizitează pagina Facebook: De gustibus NON est disputandum. Un like îţi ia doar o secundă şi mă încurajează foarte mult. Dacă-ţi place pagina, nu mi se pare că cer mult. Mulţumesc.

Trimiteți un comentariu

1 Comentarii

  1. Atat de putine oua?Cozonacii moldovenesti stiam ca au o groaza de oua in compozitie. De asta ma feream de reteta cozonacului moldovenesc. E un dulce ce se prepara de regula la sarbatori mari, cand meniul oricum cuprinde oua foarte multe, oboseala pentru ficat. Salata boef, drobul sau sarmalele, sunt oricum alimente grele pentru digestie. Acum vad 4 oua la 3kg de faina. Deci nici macar 1 ou la cozonac !Asta e super, nu pentru buget ci pentru sanatate. Adela

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.